Sunday, November 21, 2010

Kesimpulan & Rujukan

KESIMPULAN.
Salah tanggapan dalam pemahaman konsep kapasiti air dapat diperjelaskan kepada murid-murid dengan pelbagai kaedah dan aktiviti.  Penggunaan barang-barang di sekeliling kita akan memberikan pendedahan dan memudahkan pemahaman mereka terhadap kapasiti air di dalam sesuatu bekas.  Murid-murid dapat mengetahui kapasiti air yang terdapat di dalam sesuatu bekas dengan hanya memerhati label pada bekas minuman tersebut.  Ini akan memudahkan hidup mereka kerana matematik ini berkait rapat dengan kehidupan seharian. 
Jika konsep kapasiti masih lagi belum dapat dikuasai pelajar,  ini akan menyukarkan mereka untuk menghadapi kehidupan ini terutamanya dalam mengagak kandungan cecair di dalam sesuatu bekas.  Bahkan untuk meminum ubat yang berbentuk cecair pun mungkin tidak boleh dilakukan sendiri oleh mereka jika konsep kapasiti masih belum dikuasai.  Oleh itu, sebagai guru kita perlu memastikan semua murid dapat memahami konsep kapasiti dengan baik dan boleh diaplikasikan di dalam kehidupan mereka kelak.
RUJUKAN
Lai, K.Y & Lena Abdullah. (2007). Inspire Topical Activities Mathemathics Year 2. Petaling
Jaya: Penerbit Mega Setia Emas Sdn. Bhd.

Liew, S.T, & Cham, J.E. (2003).  Mathematics Activity Book Part 2 Year 2.
Kuala Lumpur: YPJ Publications & Distributions Sdn. Bhd.

Liew,S.T & Cham, J.E. (2003).  Mathematics Text Book Part 2 Year 2.
Kuala Lumpur: YPJ Publications & Distributions Sdn. Bhd.

Lina, L. (2010). Speedy Speed Your Mind KBSR/PKSR Mathemathics Year 2. Petaling Jaya:
Penerbit Mega Setia Emas Sdn. Bhd.

Murugiah, V & Kao Thuan Keat. (2010). HBMT2103: Teaching Mathemathics In Year Two.
Kuala Lumpur: Open University Malaysia.

No comments:

Post a Comment