AKTIVITI PENGAJARAN KE DUA – (MURID PENCAPAIAN TINGGI).
Hasil pembelajaran : Membandingkan isipadu cecair menggunakan pengukuran piawai
dalam liter (ℓ)
Bahan-bahan : 6 silinder penyukat yang tinggi (berkapasiti 1 liter) dan 3 silinder
penyukat yang lebar (berkapasiti 2 liter), air oren, susu kotak
(berkapasiti 1 liter), air mineral 1 liter.
Langkah-langkah :
1. Bahagikan murid kepada 3 kumpulan (1 kumpulan 3 orang)
2. Agihkan alatan kepada setiap kumpulan ( 2 silinder penyukat yang tinggi dan 1 bikar yang lebar, 1 liter air oren, 1 kotak susu 1 liter).
3. Minta murid menuang air oren dan susu, masing-masing ke dalam silinder penyukat yang tinggi
sebanyak 1 liter. (murid sudah ada pengetahuan tentang 1 liter).
4. Minta murid memerhati isipadu air oren dan susu yang terdapat di dalam bekas tersebut dan
membuat perbandingan. Kedua-dua bekas tersebut mengandungi 1 liter air oren dan 1 liter susu.
5. Terangkan kepada murid bahawa unit piawai digunakan bagi memudahkan sesuatu pengukuran
dibuat dan ia lebih tepat.
6. Seterusnya, minta murid memasukkan air oren ke dalam bekas yang lebih lebar tetapi berkapasiti
2 liter.
2 liter.
7. Minta murid memerhati dan membuat perbandingan terutamanya terhadap unit piawai yang
digunakan. Air oren yang dimasukkan ke dalam bekas lebar juga berkapasiti 1 liter. Walaupun
bekas yang lebar nampak pada mata kasar berkapasiti kurang, namun sebenarnya kapasitinya
adalah sama banyak dengan bekas yang tinggi. Penjelasan yang berulang-ulang kali pastinya
akan mengukuhkan lagi pemahaman murid-murid.
adalah sama banyak dengan bekas yang tinggi. Penjelasan yang berulang-ulang kali pastinya
akan mengukuhkan lagi pemahaman murid-murid.
8. Ulang langkah ini dengan menggunakan bekas yang berlainan saiz tetapi berkapasiti l liter supaya
murid nampak perbandingan tersebut dengan lebih jelas.
9. Gunakan minuman yang terdapat di sekeliling kita dan berkapasiti 1 liter seperti air mineral, air
berperisa dan minuman kotak. Tuangkan ke dalam bekas yang berlainan saiz tetapi berkapasiti 1
liter. Contoh:
10. Perhatikan perbezaan ketinggian air di dalam ketiga-tiga bekas tersebut. Walaupun berbeza
ketinggian namun kapasiti airnya adalah sama. Jelaskan kepada murid-murid supaya pemahaman
mereka akan kukuh dan tiada lagi salah tanggapan konsep isipadu cecair.
11. Murid diberikan soalan pengukuhan bagi menguji pemahaman mereka.
LATIHAN PENGUKUHAN
Gariskan jawapan yang betul.
1. Bekas air ini berkapasiti ( 1 liter, 2 liter)
2. Kapasiti air di dalam kedua-dua bekas ini adalah (sama banyak, tidak sama banyak).
3. Berapakah jumlah isipadu air di dalam ketiga-tiga bekas ini? (5 liter , 3 liter).
No comments:
Post a Comment